Verslag van Erasmusweek 2021 in Rotterdam

Het Comité Erasmus, Icoon van Rotterdam, heeft de 11e Lof der Zotheidspeld toegekend aan wetenschapper en columnist Rosanne Hertzberger. In haar columns weet Hertzberger een scherpe en kwetsbare opstelling te verzachten met humor. Volgens het Comité Erasmus treedt ze daarmee in de voetsporen van Erasmus. Ze ontving de Lof der Zotheidspeld op donderdag 28 oktober, de verjaardag van Erasmus, uit handen van wethouder Said Kasmi in de Burgerzaal van het Rotterdams stadhuis.

Ook de winnaar van de 10e Lof der Zotheidspeld, Dick Couvée, ontving zijn speld op deze dag van de wethouder. Vorig jaar werd de uitreiking uitgesteld vanwege Covid. Couvée nam vorig jaar afscheid als dominee van de Pauluskerk. Zijn inzet voor daklozen, verslaafden en illegale vluchtelingen wordt gekenmerkt door een uitzonderlijke combinatie van barmhartigheid en waardigheid, aldus het Comité.

Het Comité Erasmus reikt de Lof der Zotheidspeld jaarlijks op de verjaardag van Erasmus uit aan een persoon die zich in de geest van Erasmus heeft ingezet voor de samenleving en een lans heeft gebroken voor tolerantie, onderwijs en satire. 

De uitreiking van de spelden vond plaats tijdens de Erasmusweek, waarin tal van activiteiten plaatsvonden die zijn geïnspireerd door het gedachtegoed van de beroemde Rotterdammer. Dit jaar stonden naast de uitreiking onder meer op het programma: een Erasmuswandeling, een lunchconcert in de Laurenskerk, een symposium over burgerschapsonderwijs, gastlessen door leerlingen van het Erasmiaans Gymnasium op Rotterdamse basisscholen, de presentatie van het laatste boek in de indrukwekkende serie Brieven van Erasmus waarin zijn complete correspondentie in het Nederlands is gepubliceerd, de Human Library en de mogelijkheid echte boeken en brieven uit de privé collectie van Erasmus te bewonderen in de kluis van de Bibliotheek Rotterdam.

In volgend overzicht zijn per activiteit vrijwel alle teksten van de lezingen te vinden.

woensdag 27 okt.  

CONFERENTIE BURGERSCHAP: VAN WOORDEN NAAR DADEN

De Tweede Kamer wil dat scholen meer aan burgerschap doen. Rotterdam geeft burgers via 39 wijkraden een stem en er zijn steeds meer burgerschapsinitiatieven in de stad. 

Wat betekent burgerschap voor het onderwijs, de wijken, de sport, de maatschappij als geheel. Wat zijn goede manieren van aanpak? Hoe meedoen? Want burgerschap is een kwestie van Doen.

Met Ronald van Raak (hoogleraar Erasmiaanse waarden EUR en voormalig Tweede Kamerlid), Bram Eidhof (gepromoveerd op Burgerschapsonderwijs), Irene de Kort (VO-raad), Marcel De la Haije (Stadsmarinier racisme, discriminatie en inclusie) en vele anderen.

Org.: Stichting Huis van Erasmus.

Voor burgerschap: www.huisvanerasmus.nl 

donderdag 28 okt.  

ERASMUS VOOR DE KLAS 

Vanaf 12.00 u. gingen 189 eersteklassers weer vanuit het Erasmiaans gymnasium met een Erasmusles terug naar groep 8 van hun basisscholen.

Zo leren elk jaar 3.500 kinderen Erasmus kennen. Nu, bij deze 13e keer, al 45.500 kinderen!

Dit jaar mochten of konden 22 eersteklassers geen Erasmusles op hun basisschool presenteren. Zij maakten een Erasmuswandeling met mw Gré Ploeg van de stichting Erasmushuis Rotterdam. Dit was niet bedoeld om vrijgekomen tijd te vullen want zij moesten een verslag van de wandeling maken voor het vak Culturele Vorming.

Klik hier voor de vier verslagen.

UITREIKING Lof der Zotheidspelden 2020 en 2021

in de Burgerzaal van het stadhuis 

Klik hier voor de openingstekst door Steven Lamberts, voorzitter van het Comité Erasmus, icoon van Rotterdam.

Lof der Zotheidslezing Tussen barmhartigheid en intolerantie 

door dr John Tholen, conservator Erasmuscollectie. Armoede was in Erasmus’ tijd overal zichtbaar. Ook in zijn werken zien we hiervan voorbeelden die uit de praktijk zijn gegrepen. Barmhartigheid jegens mensen in moeilijke omstandigheden was voor Erasmus een belangrijke christelijke waarde. Vroegmoderne bronnen laten echter ook de dunne scheidslijn zien tussen barmhartigheid en intolerantie.

De Lof der Zotheidspelden werden uitgereikt door de heer Saïd Kasmi, wethouder Onderwijs, Cultuur en Toerisme van Rotterdam.

Klik hier voor de volledige tekst van wethouder Kasmi.

Klik hier voor het dankwoord van Dick Couvée, winnaar van de Lof der Zotheidspeld 2020.

Klik hier voor de het dankwoord van Rosanne Hertzberger, winnaar van de Lof der Zotheidspeld 2021

vrijdag 29 okt.  

PRESENTATIE VAN DE VOLLEDIGE CORRESPONDENTIE VAN ERASMUS in het Nederlands

Vanaf 17.00 uur in de aula van het Bibliotheektheater Rotterdam.

Klik hier voor de volledige tekst.

zaterdag 30 okt.

ERASMUS UIT DE KLUIS

vanaf 12.00 u. (en daarna elke 15 minuten) in de Erasmuszaal van bibliotheek Rotterdam (3e etage).

Bibliotheek Rotterdam beheert de grootste Erasmuscollectie ter wereld die o.a. zo’n 3.000 oude boeken met teksten van Erasmus bevat. Sommige boeken zijn zelfs gedrukt tijdens Erasmus’ leven rond het jaar 1500. Tijdens de inloop-presentaties liet dr John Tholen, conservator van de collectie, in 15 min. enkele bijzondere boeken zien.  

Org: Bibliotheek Rotterdam.

THE HUMAN LIBRARY 

in gesprek met levende boeken
vanaf 13.30 u in de hal van bibliotheek Rotterdam (tot 17.00 u)

In de Human Library worden geen boeken gelezen, maar mensen. Interessante mensen, die men in het dagelijks leven niet snel spreekt. Klopt wat we denken over mensen op basis van de buitenkant wel met de werkelijkheid? 

Benieuwd naar de levensverhalen van mensen die te maken hebben met vooroordelen? Kom dan naar de Human Library en ontdek welke verhalen er schuil gaan achter het stereotype. 

Lees hier verder voor een verslag.

zondag 31 okt.

FILOSOFIE WORKSHOP “Erasmus dwarsdenker”  

om 14.00 u. in de Desideriuszaal (1e etage) van bibliotheek Rotterdam door dr Jan de Bas / cultuurhistoricus.

In deze workshop staat de Rotterdamse denker en schrijver Desiderius Erasmus centraal. Aan de hand van het boek van Sandra Langereis (2021) Erasmus Dwarsdenker werd nagegaan wat dit dwarse denken inhield. Met aandacht voor de betekenis van Erasmus voor Rotterdam en de filosofie. We lazen fragmenten uit de bekendste werken van Erasmus, keken naar videobeelden en spraken met elkaar over de relatie tussen Erasmus en onze levens.